כל מה שחשוב לדעת על משכנתא בתקופת הקורונה

מערכת שורש  כא אייר, תשפ  5/15/2020

מה היתה השפעתה של הקורונה על המשכנתאות בישראל?
.......................

כל מה שחשוב לדעת על משכנתא בתקופת הקורונה
התפרצות נגיף הקורונה משפיעה על חיי כולנו. בשעות קשות אלה בנק ישראל הודיע על נקיטת שורה של צעדים שנועדו להפחית את הנזק שגורמת מגפת הקורונה למשק הישראלי. למשל, הבנק ירכוש אגרות חוב ממשלתיות ויציע עסקאות למוסדות פיננסיים ישראליים, תוך שימוש באגרות החוב הממשלתיות כבטוחה. המהלך של בנק ישראל נועד להגדיל את הנזילות ולהקטין את התנודתיות של השווקים בימים שבהם העסקים סגורים, התנועה מוגבלת, הצרכנים מלאי חששות והמניות צונחות.

ומה על בעליי המשכנתאות? גם הם חווים את הקשיים הפיננסיים המלווים רבים מאתנו בעיקר אלה שאיבדו את מקום עבודתם ועדיין נאלצים להמשיך ולשלם את המשכנתא החודשית שלהם. לפעמים, העניין ייפתר מעצמו אם חלילה בעל המשכנתא המבוטח בביטוח חיים ילך לעולמו, ולבנק תוגש בקשה לביטול משכנתא, ולפעמים, העניין ייפתר בעזרת ׳מחזור משכנתא׳, או ההקלות שמציעים הבנקים בישראל.

הודעת בנקים ישראליים
בעקבות משבר נגיף הקורונה, יצאו מספר בנקים ישראליים בהודעה שיאפשרו ללקוחות עם משכנתא, לדחות את ההחזרים החודשיים. תשלומים אלה יידחו לתקופה קצרה וייפרסו מחדש מאוחר יותר על פני שאר תקופת המשכנתא.
הבנקים השונים מאפשרים ללקוחות שלהם לדחות בשלושה חודשים את תשלום הקרן והריבית, ללא עמלות:
- בנק הפועלים מאפשר הקפאת תשלומים ומציע ללקוחות המעוניינים בכך להגיש בקשה באמצעות שיחת טלפון מבלי שיהיה עליהם להגיע לסניף.
- בנק דיסקונט הודיע שיאפשר ללקוחות העסקיים והפרטיים לבחור בפתרונות שיאפשרו להם להתמודד עם אי הוודאות הכלכלית בתקופה קשה זו. הבנק מאפשר לדחות את החזר תשלומי המשכנתא עד שלושה חודשים – כולל הקרן והריבית וללא תשלומי עמלות. בנק דיסקונט מציע גם מסלולי הלוואה המיועדים לעסקים המתמודדים עם קשיים בתזרים המזומנים, כולל הלוואות גישור שיסייעו לעסקים לצלוח תקופה קשה זו ולשלם משכורות והוצאות שוטפות – זאת באמצעות מנגנון לדחיית תשלום הקרן לתקופה של עד שישה חודשים.
- בנק לאומי מציע דחיית תשלומי המשכנתא לתקופה של עד שלושה חדשים, ללא עמלות.
- בנק מזרחי טפחות הודיע שכל לקוח שירצה לעכב את תשלומי המשכנתא שלו, יוכל לעשות זאת. כולל לקוחות שהקורונה לא השפיעה על מצבם הכלכלי.

בקשה ל׳מחזור משכנתא׳ מהבנק
אנשים לקחו משכנתא כשהם מסתמכים, מטבע הדברים, על גובה השכר החודשי שלהם. כעת, בגלל הקורונה, הם הוצאו לחל״ת או פוטרו, ולא מסוגלים לעמוד בהתחייבות להחזיר את תשלומי המשכנתא. מה עושים?

מבקשים ״מחזור משכנתא״!
מחזור משכנתא אומר שאתם מקבלים מהבנק משכנתא חדשה שתאפשר לכם לפרוע את מלוא המשכנתא הקודמת. המשכנתא החדשה תהיה בתנאים חדשים:
- החוב ייפרס לאורך תקופה ארוכה יותר
- וההחזר החודשי יהיה קטן יותר
כשאתם בוחרים ב׳מחזור משכנתא׳, אולי עדיף להיעזר ביועץ משכנתאות משלכם. כיוון שהמשכנתא החדשה צריכה להתאים כמו כפפה למצב הפיננסי ולאורח החיים שלכם. עדיף שיעמוד לצדכם איש מקצוע שידע כיצד לבחור בתמהיל משכנתא שמתאים לכם אישית.

מה זה ״תמהיל משכנתא״?
אפשר לבנות משכנתא שמורכבת ממספר מסלולי ריבית. בחירה במשכנתא שבה סכום ההלוואה מחולק למסלולי ריבית שונים, יש סיכוי רב יותר לפזר את רמות הסיכון, למשל אם המשכנתא מבוססת רק על מסלול של ריבית משתנה, ובמהלך השנים חלה עלייה בשיעורי הריבית במשק, גם ההחזרים החודשיים שלכם יהיו גבוהים יותר.

השאלה היא איזה תמהיל משכנתא הוא המתאים ביותר לצרכים שלכם, בעיקר היום, בתנאי אי הוודאות שיצרה הקורונה? כדי לבחור בתמהיל הנכון, כדאי להכיר את מסלולי המשכנתאות שעומדים לבחירתכם:
- משכנתא בריבית משתנה צמודה – הלוואה שבה הריבית משתנה במועדים שנקבעו בחוזה, לפי עדכוני שיעורי הריבית שקבע בנק ישראל. בהלוואה זו הקרן צמודה למדד המחירים לצרכן, כלומר גם היא תשתנה לפי השינויים שיחולו במדד.
- משכנתא בריבית קבועה צמודה – הלוואה שבה גם אם שיעורי הריבית במשק משתנים, אתם תמשיכו לשלם את הריבית שנקבעה בזמן שבו לקחתם את המשכנתא (לטוב ולרע). גם בהלוואה זו הקרן צמודה לשינויים שיחולו במדד המחירים לצרכן.
- משכנתא בריבית צמודה למטבע חוץ (מט״ח) – ככול שישתנה שיעור ריבית הליבור (שנקבעת על ידי הבנקים באנגליה), כך ישתנה גם שיעור הריבית של המשכנתא שלכם.
- משכנתא בריבית פריים – בהלוואה זו הריבית על המשכנתא שלכם תשתנה לפי ריבית הפריים שנקבעת על ידי בנק ישראל. לפעמים היא אולי תעלה, אבל לפעמים אולי תרד, מה שיעבוד לטובתכם.

המאמר נכתב באדיבות וידר ייעוץ משכנתאות